Inschrijven

De Scheepslift

De scheepslift is gebouwd om kleine tot middelgrote schepen de Drieklovendam (Three Gorges Dam) te laten passeren op de Yangtze rivier in China. De Drieklovendam is ’s werelds grootste waterkrachtcentrale en dam. De lift heeft een capaciteit van 3.000 ton en er wordt een hoogteverschil van 113 meter overbrugd. De scheepslift verkort de reistijd om deze dam te passeren enorm. De overtocht duurt nu ongeveer 40 minuten. Grotere schepen moeten de oude vaarroute nemen, naast de stuwdam zijn twee maal 5 sluiskolken waarlangs ze de dam kunnen passeren. Een tocht van 3 uur.

De Drieklovendam

De bouw van de dam is omstreden, omdat het stuwmeer een groot aantal steden en unieke archeoligische vindplaatsen bedekt. Er moesten 1,2 miljoen mensen worden geëvacueerd en dat zullen er waarschijnlijk nog meer worden. Ook gaat er veel natuurschoon verloren. Er wordt gevreesd dat het reguleren van de rivier zal leiden tot een verstoorde slibafzetting, waardoor bovenstrooms het stuwmeer zal dichtslibben en benedenstrooms geen vruchtbare aarde meer wordt afgezet. Alle achtergebleven gebouwen en fabrieken zullen ook voor de nodige watervervuiling zorgen. Het water uit de Yangtze rivier is al niet meer drinkbaar. Door de scheepslift zal wel 6 miljoen ton meer lading de Drieklovendam passeren, maar weegt dit op tegen de milieuproblemen, geologische problemen en economische malaise? De Chinese regering heeft deze problemen al in 2011 toegegeven.

Maar een mooi staaltje techniek is het zeker!

Bronnen: YouTube, Wikipedia en Quartz

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Inschrijven
Chat openen
1
Kunnen we je helpen?
-> Klik op de WhatsApp-knop en stuur je bericht. Wij reageren zo snel mogelijk op je bericht.